מדריך יבוא מאנגליה

מדריך יבוא מאנגליה

לסחר הבינלאומי היה מאז ומתמיד תפקיד בקידום הצמיחה הכלכלית, החדשנות והמסחר, הן של מדינת היבוא והן של המדינה המייבאת.

כך כמובן גם היבוא מאנגליה לישראל, שתי מדינות בעלות היסטוריה עשירה וכלכלות מתפתחות, שיחסי הסחר שלהן מביאות לשוק הישראלי מגוון רחב של מוצרים ושירותים. מאמר זה מספק סקירה של תהליך ייבוא הסחורות מאנגליה לישראל, ויקיף היבטים שונים ובהם תקנות, תיעוד, ועוד.

יחסי מסחר ישראל אנגליה

ישראל ובריטניה חולקות יחסי סחר איתנים המאופיינים בחילופי סחורות ושירותים מגוונים. בשנים האחרונות פעלו שתי המדינות לחיזוק שותפות זו, תוך התמקדות במגזרים כמו טכנולוגיה, תרופות וביטחון.

בריטניה נותרה אחת משותפות הסחר הגדולות של ישראל באירופה, עם סחר דו-צדדי העולה על מיליארדי דולרים בשנה. מטרתו של הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל לבריטניה, שנכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021, לשפר את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, לקדם חדשנות ולהקל על הזדמנויות השקעה, לטפח קשרים הדוקים ושגשוג משותף.

רישוי

בשנים האחרונות עבר תהליך מתן רישיונות היבוא מבריטניה לישראל שינויים משמעותיים, במיוחד עם ראשית יישום רפורמת היבוא, שמטרתה הפחתת הבירוקרטיה והורדת יוקר המחיה. לרפורמה השפעה מהותית על הליכי התקינה והרישוי.

מוצרים רבים שבעבר נדרשו בעבורם רישיונות יבוא ספציפיים נכנסים מחדש לקטגוריות מופשטות יותר ועוברות הליך מהיר ויעיל יותר. הרפורמה הישראלית מאפשרת ליישר קו בין התקנים הישראליים עם התקינה הבינלאומית בדגש על התקינה האירופאית. עבור מוצרים שעדיין טעונים רישיונות, למשרד הכלכלה והתעשייה הציג פלטפורמה מקוונת המקלה על תהליך הגשת הבקשה לרישיון יבוא, ומצמצמת את משך הטיפול בבקשה.

עדין נדרשים, מוצרים מסוימים המוגדרים כמוצרים רגישים, או מוצרים בסיכון גבוה לבדיקות קפדניות טרם הבאתם לארץ. מוצרים ובהם: תרופות, מוצרי מזון פריטי אבטחה ועוד נשארים כפופים לתנאי רישוי ותקינה מחמירים.

מעטפת שירות ליבואנים מאנגליה

תיעוד

בעת יבוא סחורה מבריטניה לישראל, הכרחי לעמוד בדרישות התיעוד לשם הבטחת שחרור יעיל מהמכס, נטול עיכובים או סיבוכים. בין המסמכים הנדרשים: חשבונית מסחרית – ובה פרטים מקיפים על העסקה, לרבות פרטי המוכר והקונה, תיאור הסחורה, הכמות, מחיר היחידה והשווי הכולל.

רשימת אריזה – ובה הפריטים הכלולים במשלוח ופרטים על אופן האריזה, כגון מידות ומשקל כל חבילה. [מסייעת לפקידי המכס באימות תוכן המשלוח]. טופס הצהרת יבוא, המציין את כוונת היבואן להכניס סחורה לארץ ומפרט את סיווג המכס וערך הפריטים המיובאים, לצורך קביעת המסים והמכסים.

במקרים בהם נמצאת הסחורה כשייכת לאחת הקטגוריות שבפיקוח, ייתכן שיידרש רישיון יבוא. תעודת מקור – המעידה כי מקור הסחורה מבריטניה, שבזכות הסכמי הסחר. תעודת מקור תשפיע על סיווגי המכסים והזכאויות. ייתכן שיידרש תיעוד נוסף בהתאם לסוג הסחורה המיובאת.

בקצרה

     

      1. חשבונית מסחרית – תיאור מפורט של סחורה, כמות וערך.

      1. רשימת אריזה – פרטי אריזה מפורטים של המשלוח.

      1. תעודת מקור – מוכיחה שמקור הסחורה בבריטניה.

      1. שטר מטען או דמי אוויר – מסמך הובלה מהמוביל.

      1. רישיון יבוא/הצהרת יבוא – אם נדרש עבור סחורה ספציפית.

      1. תעודת ביטוח – הוכחת כיסוי ביטוחי למשלוח.

    הצהרת מכס

    עם הגעתה של הסחורה לישראל יש להמציא הצהרת טובין למכס באמצעות טופס הצהרת יבוא הרשמי. זה יכול להיעשות בדרך כלל באופן אלקטרוני באמצעות עמילי מכס מורשים.

    סחורות מוערכות על סמך ערך העסקה שלהן, הכולל מספר מרכיבים לקביעת שוויי כולל של הסחורה המיובאת והם כוללים:

    עלות סחורה

    המחיר ששולם בפועל עבור הפריטים עצמם, כולל: הוצאות הקשורות לייצור או רכישת הסחורה כמו חומרי גלם, עבודה ועלויות המיוחסות לייצור.

    ביטוח

    עלות ביטוח הסחורה במהלך המעבר. יש לכלול את סכום הביטוח בשווי העסקה שכן הוא חלק מסך ההוצאה שהוציא הקונה.

    הובלה

    הוצאות לוגיסטיקה. כל עלויות הובלת הסחורה ממקורה אל היעד כולל: אמצעי התחבורה השונים, ובעל משמעות רבה בהערכת השווי הכוללת.

    לצורך הבטחת הערכת שווי מדויקת יש הכרח להתמקד בסיווגם הנכון של המוצרים המיובאים תחת קוד המערכת ההרמונית (HS) -מערכת בינלאומית של שמות ומספרים לסיווג מוצרים נסחרים.

    לכל מוצר יש להקצות את קוד ה-HS המתאים, המשקף את אופיו, הרכב החומר והשימוש המיועד לו. סיווג המקל על סחר בינלאומי ומבטיח עמידה בתקנות המכס, התעריפים ומדיניות הסחר.

    חובות ומיסים

    על פי הסכם הסחר של בריטניה-ישראל, ישנן לא מעט סחורות מיובאות עליהן מושתים מכסים מופחתים עד אפסיים. כמובן שעל היבואן לספק במסגרת התיעוד הנדרש, הוכחה למקור הסחורה על מנת לזכות בהפחתה זו.

    נוסף למכסים, היבוא כפוף ל:

       

        • מס ערך מוסף (מע"מ) – נכון לעכשיו עומד על 17% עבור רוב הסחורות.

        • מס רכישה – שחל לעתים על פריטי יוקרה מסוימים.

      שיטות משלוח

      הובלה ימית

      אחד הפתרונות החסכוניים ביותר למשלוחים בקנה מידה גדול. במיוחד להובלת סחורות גדולות או עבור סחורות הדורשות מכולות. רוב המשלוחים מגיעים לנמלים מרכזיים כמו חיפה או אשדוד.

      עלויות ההובלה הימית, זולות יותר ומאפשרות חיסכון משמעותי בעלויות ההובלה אך היא איטית משמעותית בהשוואה לשיטות אחרות. הובלה ימית אידיאלית עבור פריטים שאינם רגישים לזמן, ואינה מתאימה למוצרים עם תוקף קצר או שישנה דחיפות בקבלתם.

      הובלה אווירית

      הובלה אווירית יקרה הרבה יותר מההובלה הימית. מהירה יותר למשלוח סחורות דחופות או פריטים הדורשים טיפול מהיר כמו:

         

          • מוצרים מתכלים,

          • תרופות,

          • מוצרי אלקטרוניקה

          • מוצרים דחופים או יקרים במיוחד

        אם כך הבחירה בין הובלה ימית להובלה אווירית תלויה בשיקולי זמן, עלויות ובהתאם לאופי הסחורה.

        אריזה ותיוג

        לעמידותה של אריזת המוצרים, בזמן המשלוח הבינלאומי, יש משמעות כבירה. על האריזה להיות חזקה מספיק כדי לעמוד בטלטלות הדרך השונות.

        כדי להקל על זיהויה של הסחורה יש להנגיש את המידע המוצמד עליה חובה להדפיס את תוויות המוצרים בעברית ועל כל תווית להדפיס את:

           

            • שם המוצר – כדי לספק זיהוי והכרת המוצר במידי.

            • ארץ מקור – היכן המוצר יוצר או מיוצר, חשוב לחישוב המכס וכמידע לצרכן.

            • פרטי יצרן – שם היצרן, לשם זיהוי מקור הסחורה, מעקב או בירור במקרה ונדרש כזה.

          אריזה ותיוג נכונים מקלים משמעותית על תהליך המשלוח, מבטיחים את הגעתו ללא פגע ובזמן.

          יתרונות עבודה עם חברת שילוח בינלאומי

          עבודה עם חברת שילוח בינלאומית בעלת מוניטין וידע מעמיק במסחר בין בריטניה לישראל מבטיחה ליבואן שלל יתרונות ובהם: הבטחת עמידה בתקנות המכס של שתי המדינות. בקיאות בחוקים והתיעוד הנדרשים ועוד.

          ומחיותם מייעלת את תהליך המשלוח, משפרת את היעילות ומבטיחה את הגעת הסחורה במצב תקין ובזמן האופטימלי. מעבר לכל אלה לחברות כאלה רשתות קשרים ענפות המאפשרות ניהול משא ומתן לשם הוזלת תעריפי משלוח גישה לאפשרויות תחבורה, עדכוני מעקב בזמן אמת, ועוד.

          סיכום

          היבוא מאנגליה לישראל מציע הזדמנויות רבות לעסקים המעוניינים להרחיב את טווח השוק שלהם. כמו כל יבוא הוא דורש עמידה בתיעוד בתקנות ובתקנים, תכנון קפדני ועמידה בהנחיות.

          בעזרתם של אנשי חברת שילוח בינלאומי מקלה על התהליך וקצרת אותו ולא אחת אף מוזילה אותו בזכות קשריהם המסועפים.

          תוכן עניינים

          התייעצו איתנו
          יבואנים? יצואנים? הצוות של Active Forwarding כאן בשבילכם
          אקטיב שילוח בע"מ מספקת מעטפת 360. הביורוקרטיה, הבדיקות המקדמיות, ההיערכות ועד להגעת הסחורה.
          דילוג לתוכן