מהי הובלה ימית?

מהי הובלה ימית

הובלה ימית (נפוצה בתיאור השירות: שילוח ימי) מתייחסת לסחורות המועברות באנייה. ההובלה הימית היא אמצעי הובלה שעל פי רוב יתייחס להובלתן של סחורות גדולות מאד וכבדות דרך הים. ההובלה הימית מהווה יותר מ 80% מאמצעי התובלה וההובלה בעולם והיא בעלת ערך פעיל וחשוב בשרשרת האספקה הכלל עולמית.

בין הסחורות המובלות כמטען ימי ניתן למצוא נוזלים, גזים, מוצרי צריכה, כלי רכב ואלקטרוניקה, לצד סחורות שונות בתפזורת. חלק מאותן סחורות, הנשלחות בהובלה הימית, דורשות לעתים מכולות מיוחדות על מנת שתוכלנה להעביר את הכמות הגדולה ביותר של אותה הסחורה ביעילות הגבוהה ביותר.

ההובלה ימית היא אמצעי התחבורה החסכוני אך גם האיטי ביותר. על מנת להשיג את העלות הנמוכה ביותר במשלוח הימי לא אחת מקבצים למכולה אחת כמויות גדולות של משלוחים קטנים יותר (ובשפה המקצועית LCL). כמובן שבכל הקשור למטענים בעלי נפח, גודל ומשקל גבוהים זו תהיה אחת הדרכים החסכוניות ביותר, אם לא החסכונית שבהם. למרות איטיותה של ההובלה הימית האלטרנטיבה המהירה יותר – ההובלה האווירית, תהיה משמעותית יקרה יותר, ובמיוחד בכל הקשור לסחורות בעלות משקל גבוה. ההובלה האווירית הפכה אף יקרה משמעותית משהייתה, בעקבות מגפת הקורונה, שהורידה משמעותית את כמות הטיסות וצמצמה את קיבולת המטענים שהוטסו בבטן מטוסי הנוסעים. השימוש בהובלה האווירית הפך אם כן ללא כלכלי ומוצרים רבים מופנים אל ההובלה הימית.

סוגי הובלה ימית

ספינות משא

ספינות המשא אחראיות על הובלת מגוון סחורות רחב ברחבי העולם. ספינות המשא כוללות:

  • ספינות נושאות מכולות – שתוכננו במיוחד לשאת מכולות שילוח סטנדרטיות, והן נחשבות ליעילות בכל הקשור להעמסת ופריקת הסחורות בנמלים
  • אניות צובר – אניות משא המובילות מטענים שאינם ארוזים, כמו דגנים, סוכר, פחם ועוד.
  • ומכליות נפט – ספינות המיועדות להובלת נפט ומוצריו.

מעבורות

מעבורות מיועדות הן להעברת נוסעים והן להעברת סחורות שונות ובהן כלי רכב, למרחקים קצרים.

ישנם סוגים וגדלים שונים של מעבורות והן נחשבות לכלי הובלה חיוני המחבר ישובים קרובי חוף, איים קרובים ועוד, תוך שהן מעניקות פתרון הן כאמצעי תחבורה והן כאמצעי להובלת מטענים.

יתרונות ההובלה הימית

  • מרחקים ארוכים – הובלה ימית מתאימה במיוחד לשינוע כמויות סחורה גדולות שמועד הגעתן לנמל אינו קריטי. בין אם מדובר בהובלה בעלת נפח קטן או גדול.
  • חסכון בעלויות – ההובלה הימית זולה יותר מהתחבורה האווירית וההובלה ברכבות. במיוחד כשמדובר בכמויות גדולות של סחורה.
  • גמישות – ההובלה הימית מאפשרת גמישות רבה יותר וכפופה לפחות הגבלות מאשר אמצעי ההובלה האחרים. תקנות והגבלות בטיחות התחבורה משתנות בהתאם לחוקים בינלאומיים ולאומיים. תקנות אלו מגדירות ומגבילות אילו סחורות דורשות אמצעי זהירות מיוחדים ונחשבות למסוכנות יותר. בשל התקנות הללו ישנה כמות בלתי מבוטלת של מוצרים שונים כמו חומרים דליקים, רעילים ועוד, שאינם מתאימים להובלה באוויר. לעומת זאת, התקנות הללו כן מאפשרות להובלה הימית להוות כיסוי מושלם לכל המוצרים והסחורות, כולל גם אותם הנחשבים למסוכנים.
  • השפעה סביבתית – הובלה ימית נחשבת לצורת התחבורה החסכונית ביותר באנרגיה. ההובלה הימית היא אמצעי התחבורה עם פליטות הזיהום הסביבתי הנמוכות ביותר, במיוחד בהשוואה להובלה האווירית, והיבשתית (משאיות או רכבות).

חסרונות ההובלה הימית

  • זמן – מסגרת הזמן עבור משלוחי ההובלה הימית ארוכה משמעותית מדרכי משלוח אחרות. לא תמיד ניתן לחשב את זמן המשלוח במדויק ולעיתים ניתן להיתקל במצבים בהם יהיו עיכובים של ימים עד מספר שבועות. לעתים העיכוב הוא בשלב האחרון בעת הגעת הסחורה לנמלים, ולעתים עיכובים אחרים, בלתי נמנעים.
  • מזג האוויר – ההובלה הימית תלויה בתנאי מזג האוויר השונים כגון סופות, גלים גבוהים, ועוד

לסיכום

ההובלה הימית מתייחסת להובלת סחורות באמצעות ספינות. לתחבורה הימית תפקיד מכריע בכלכלה העולמית מאחר והיא מקלה על תנועת סחורות ואנשים ומהווה חלק בלתי נפרד מן השילוח הבינלאומי

ישנם סוגים שונים של הובלה ימית למטרות וצרכים שונים. ההובלה הימית היא דרך חסכונית ואמינה להעברת כמויות גדולות של סחורות לנמלים שונים ברחבי העולם.

לייעוץ באשר לסוג ההובלה הנכונה ביותר עבור מטענכם, אנו מזמינים אתכם להתייעץ עם צוות Active Forwarding. למידע נוסף צרו עמנו קשר טלפוני, השאירו פניה או כתבו לנו בוואטסאפ.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן