קמעונאות כרוכה במכירת סחורות ושירותים לצרכנים לשימושם האישי. הקמעונאות היא בעצם הגשר שבין היצרנים, הסיטונאים והצרכנים. אפשר להגדירה כשלב האחרון בתהליך ההפצה.
קמעונאי יכול להיות בעל חנות המכולת השכונתית או כל רשת לאומית או בינלאומית ובדרך כלל, בעיקר כשמדובר על רשתות, יפעלו על מגוון ערוצים שמעבר לחנות שברחוב או בקניון, אלא גם בפלטפורמות מסחר אלקטרוניות למשל. בכלכלה המקיפה, הכלל עולמית, עברה הקמעונאות תהליך משמעותי מעיסוק מקומי לסחר בינלאומי מקיף.
ליבוא תפקיד משמעותי במערכת המתרחבת הזו מאחר והוא מאפשר גישה קלה יותר למגוון רב של מוצרים, ומאפשר בכך מתן מענה לדרישות צרכניות שונות.
היבוא הקמעונאי
הגדרת הקמעונאות מקיפה מגוון רחב ורב גוני של עסקים המוכרים מוצרים ישירות לצרכנים. הקמעונאים אינם מפסיקים לרגע לתור אחר מוצרים העונים על העדפות הצרכנים, האופנות המשתנות והתנאים הכלכליים, הן המקומיים והן הבינלאומיים.
המסחר האלקטרוני תרם ותורם את תרומתו לחיפוש אחר המוצרים, כשטשטש את הגבולות הגיאוגרפיים ואפשר "מסעות-כורסה" על פני תבל וחיפוש סחורות בכל העולם, כדי לבחור ולברור, באופן ראשוני, את ההיצע.
על מנת לעמוד בדרישת הצרכנים ובתחרותיות בשוק, מסתמכים קמעונאים רבים, במידה רבה, על מוצרים מיובאים כדי להעניק לצרכנים שלל אפשרויות מגוונות. יבוא הסחורות כולל רכישת מוצרים או חומרי גלם ממדינות זרות. האופי הרב-גוני של היבוא הקמעונאי אומר שעסקים יכולים לגוון את ההיצע שלהם, ולעתים קרובות לספק ללקוחות פריטים ייחודיים או כאלה שאינם בהכרח זמינים בשוק המקומי.
יתרונות היבוא לקמעונאים
- גישה למוצרים ייחודיים – שאינם זמינים מאפשרת לקמעונאים למשוך לקוחות שונים. גישה זו מרחיבה את מגוון המוצרים הזמינים לקמעונאי ומאפשר לתת מענים גם במקרים של מגמות שוק ואופנות משתנות.
- עלות– פניה לשווקים בינלאומיים לשם ניצול עלויות הייצור וחומרי הגלם הזולים יותר מאפשרת לקמעונאי לשמור על תמחור תחרותי ועדין להרוויח.
- אופציה להרחבת פעילות – יבוא מוצרים מחו"ל מאפשר לעסקים להרחיב את ההיצע שלהם ללא קשר או מגבלה הקשורים ליכולת הייצור המקומי.
- אפשרויות מגוונות לשותפויות – ייבוא מאפשר יצירת קשרים ארוכי טווח עם ספקים בינלאומיים. שותפויות שעשויות עם הזמן להוביל לתמחור טוב יותר, עדיפות במתן השירות ואפילו לגישה בלעדית למוצרים חדשים מסוימים.
תהליך הייבוא לקמעונאים
יבוא סחורות לקמעונאות כרוך במספר שלבים וביניהם:
בחירת המוצר ובחירת מקורו (ארץ, עיר, ספק)
על מנת לייבא מוצרים המתאימים לשור המקומי, חשוב לקמעונאי להגדיר את המותג או את מה שהוא מעוניין לייצג.
עליו להשתתף בתערוכות מתאימות, לאתר ולהתקשר עם סוכנים מקומיים או לחילופין ישירות עם היצרנים.
על הקמעונאי לקחת בחשבון גורמים כמו: איכות, עלות, כמויות מינימליות פר הזמנה, מהימנות הספק ועוד.
הקמעונאי חייב לקחת בחשבון, בבואו לבחון את הגורמים הרשומים למעלה, את הצורך ב: ציות לרגולציה הן בארץ והן במדינת המקור. את עלויות שרשרת האספקה, תנודות אפשריות בשערי חליפין, בקרת איכות מקומית ועוד.
משא ומתן לשם התקשרות
לאחר שנבחרו המוצרים, הספקים והיצרנים הפוטנציאליים – על הקמעונאי להתחיל במשא ומתן על גובה המחירים, תנאי התשלום, עמידה בלוחות זמנים, תקני איכות ועוד.
בדרך כלל זה גם יהיה הזמן בו יבצע הקמעונאי הזמנה או הזמנות (תלוי במספר הספקים ומגוון הסחורות) לדוגמה לצורך הערכת איכות המוצר ויכולתו של הספק לעמוד במפרטים הנדרשים והמותאמים לארץ.
לוגיסטיקה
תכנון וטיפול בכל הקשור להובלת הסחורה מארץ המקור למחסני הקמעונאי כוללים: בחירת שיטות משלוח מתאימות כלומר, הובלה ימית, אווירית או יבשתית, הכנת כל התיעוד הנדרש,
תיאום מול משלחים ועמילות מכס, מעקב אחר משלוחים וניהול לוחות זמנים לאספקה, שחרור מהמכס (תעריפים, מכסות, תיוגים, דרישות בטיחות ועוד). חשוב לציין שבשל ריבוי הפרטים והביורוקרטיה בוחרים קמעונאים רבים לעבוד עם עמילי מכס או מומחי סחר בינלאומי כדי לייבא את הסחורות ביעילות.
ניהול מלאי והפצה
הסחורה אצל הקמעונאי. זה מעולה ומשמח אבל עליו להיות זריז ויעיל ולשלב את הסחורה, כמה שיותר מהר במערכות המלאי שלו.
זה דורש: אתרי אחסנה/מחסנים, בדיקות בקרת איכות, במקרה ומדובר ברשת הרי שיש צורך בהקצאה והפצה לחנויות השונות ועוד.
אתגרים ומכשולים ביבוא הקמעונאי
אין ספק כי היבוא הקמעונאי מציע שפע של הזדמנויות ויתרונות. אך הוא מלווה באתגרים לא מעטים.
היבוא דורש: ציות לרגולציה תוך התחשבות בתקנות השונות של המדינות השונות, ניהול שרשרת אספקה בינלאומית הדורשת ניהול מלאי ורשתות הפצה במדינות המוצא.
אירועים גלובליים כמו אפידמיה, אסון טבע או מלחמות עלולים לשבש את רשת האספקה ולגרום לעיכובים שיגררו מחסור במלאי.
תנודות בשערי חליפין ועוד. אחת הדרכים להתגונן מפני חלק מהמהמורות הפוטנציאליות היא גיוון מקורות היבוא, לשם הפחתת סיכונים ואבטחת שרשרת האספקה.
התייעצו איתנו
קמעונאים העוסקים בייבוא נהנים מיתרונות רבים כמו: מגוון מוצרים נרחב, יעילות בחישוב העלויות וכתוצאה עמידה בתחרותיות השוק. אך הסחר הבינלאומי מלווה בשלל חוקים, תקנות והגבלות שחלות על הסחורות הן במדינות המוצא והן במדינת היעד.
כל אלה עלולים לגרום לרתיעה אצל הקמעונאים. עבודה עם חברת שילוח בינלאומית מנוסה מעניקה שירותים מקיפים ורבי משמעות עבור היבואן הקמעונאי ובהם: מומחיות בתקנות מכס, טיפול בתיעוד ותכנון מסלול יעיל. צמצום סיכונים, מזעור עיכובים ולא אחת אף הוזלת עלויות.
השארת המורכבות של הלוגיסטיקה הבינלאומית למומחים ממנפת את היבוא הקמעונאי ומאפשרת לו להצליח ולשגשג.
בכל שאלה והתייעצות יבוא לקמעונאים, פנו אל המומחים של Active Forwarding.