תכניות משרד התחבורה: הרחבת יבוא רכבים בקנה מידה קטן והשבחת השירותים לאופנועים

תכניות משרד התחבורה: הרחבת יבוא רכבים בקנה מידה קטן והשבחת השירותים לאופנועים

משרד התחבורה אמור להציג גרסה מתוקנת של חוק רישוי רכב, מסגרת רגולטורית קריטית המסדירה את כל היבטי השיווק, השירות ואחזקת הרכב בישראל.

מטרת התיקונים המוצעים להגדיל את מספר כלי הרכב שיבואנים, בקנה מידה קטן, יכולים להכניס לארץ ובמקביל לחייב את שיפור מתן השירות לכלי רכב דו-גלגליים מיובאים.

התיקונים המתוכננים לחוק רישוי רכב

לאחרונה פרסם המשרד טיוטת "שירותים ומקצועות רישוי הזמנות בענף הרכב", שמהווה הרחבה של חוק רישוי הרכב. על פי טיוטה זו, הוראות השעה הנוכחיות אמורות לפוג בשלושת השבועות הקרובים. כדי לאפשר זמן ל"תיקון משמעותי", ביקש המשרד את הארכת הוראות אלה בחצי שנה.

אחד השינויים המרכזיים המוצעים נוגע ליבוא רכב בקנה מידה קטן. במסגרת הקיימת ניתן לייבא רכבים לישראל בשלושה ערוצים עיקריים:

  1. יבוא ישיר – היבואן רוכש רכבים ישירות מהיצרן.
  2. יבוא עקיף – היבואן רוכש רכבים מסוחר זר ולא ישירות מהיצרן.
  3. יבוא זעיר/ יבוא בקנה מידה קטן – כיום מותרת ליבואן זעיר הכנסת עד 20 כלי רכב מידי שנה, כשעל פי רוב ההיתר מוגבל לרכבי יוקרה.

נכון להיום, יבוא בקנה מידה קטן (יבוא זעיר) הוא הקטגוריה היחידה בתחום יבוא כלי הרכב, העומדת בפני מגבלה מספרית קפדנית. לפי התיקון החדש, המשרד מתכנן להגדיל אפשרויותיו של היבואן הזעיר ולאפשר לו לייבא עד 60 רכבים בשנה במקום 20. צעד זה צפוי להגביר את גיוון השוק ויאפשר למבחר רחב יותר של דגמי רכבים להגיע לצרכנים.

תקנות חדשות לשירות אופנועים

היבט משמעותי נוסף של החוק המתוקן מתייחס לשירות לאופנועים וקטנועים.

כיום, יבואנים ישירים של כלי רכב דו-גלגליים, אינם מחויבים במתן שירות לאופנועים וקטנועים המיובאים בערוצים עקיפים. על פי התיקון החדש תבוטל ההבחנה הזו, והיבואנים הישירים יחויבו להציע ולתת שירות ותחזוקה לכל כלי הרכב הדו-גלגליים, ללא קשר לשיטת היבוא שלהם.

מטרת השינוי העיקרית היא לאפשר לבעלי אופנועים הרוכשים את כלי הרכב שלהם דרך יבואנים עקיפים, גישה לשירות וחלקי חילוף נדרשים. היעדר הוראות כאלה גרם בעבר לקשיים לבעלי אופנועים מיובאים, שנתקלו בקשיים שונים בבואם למצוא אפשרויות תקניות ומורשות של תחזוקה שוטפת. 

שינויים טכניים ותחרות בשוק

החוק המוצע כולל מספר שינויים טכניים, הקשורים בעיקר לתפעול מוסכים. אך התיקון אינו מציג צעדים מהותיים להגברת התחרות בשוק הרכב.

לפני כחצי שנה קיימה ועדת הכלכלה דיונים בנושא התחרות בענף הרכב. סוכם כי צוות משותף של משרד התחבורה, רשות התחרות ומשרד האוצר יציג מסקנות כיצד להגביר את התחרות במגזר.

טרם פורסמו המלצות רשמיות. מומחים טוענים כי למרות שהרחבת היבוא ותקנות שיפור השירות לאופנועים מייצגים התקדמות, כדי לקדם את התחרותיות בשוק הרכב, נדרשים צעדים מקיפים ומשמעותיים יותר.

היעדר רפורמות תחרותיות משמעותיות בחוק המתוקן מעיד על כך שהיבואנים הגדולים ימשיכו להחזיק בשליטה משמעותית.

השלכות אפשריות של המדיניות החדשה

לשינויים המוצעים (אם יאושרו) עשויות להיות מספר השלכות:

  • זמינות מוגברת של כלי רכב מיובאים – הרחבת המכסה ליבוא בקנה מידה קטן כנראה תגרום להיצע של מגוון גדול יותר של דגמי כלי רכב במיוחד רכבי יוקרה.
  • שירותים משופרים לבעלי אופנועים – הדרישה מיבואנים ישירים לתת שירות לכל האופנועים תבטיח אפשרויות תחזוקה טובות יותר לרוכבים, ותצמצם את ההסתמכות על מוסכים או חלפים לא רשמיים. 
  • השפעה מוגבלת על התחרות הכוללת בשוק – בלי לזלזל ביעילותם של השינויים, הם קטנים ולא יספיקו על מנת לשנות משמעותית את התחרותיות בשוק כלי הרכב.

לסיכום

ככל שתקודם החקיקה שמציע שמשרד התחבורה עם התיקונים המוצעים בה, יבואנים, מוסכים, ספקי חלקי חילוף וצרכנים, יהיו חייבים לעקוב מקרוב אחריהם כדי לראות להכיר ולעמוד בדרישות הרגולטוריות.

תוכן עניינים

התייעצו איתנו
יבואנים? יצואנים? הצוות של Active Forwarding כאן בשבילכם
אקטיב שילוח בע"מ מספקת מעטפת 360. הביורוקרטיה, הבדיקות המקדמיות, ההיערכות ועד להגעת הסחורה.
דילוג לתוכן