ACTIVE
FORWARDING

מהו שטר מטען?

מהו שטר מטען?

שטר המטען נחשב לאחד המסמכים החיוניים ביותר בסחר פנים ובינלאומי כאחד. שטר מטען הוא מסמך משפטי בעל משמעות רבה בתחום השילוח והלוגיסטיקה.

שטר המטען מופק ומונפק על ידי מוביל כגון חברת שילוח למשלח – הצד ששולח את הסחורה. בכל הקשור לתהליך ההובלה יש לשטר המטען יותר מתפקיד חיוני אחד: שטר מטען משמש קבלה רשמית המאשרת כי המוביל קיבל לידיו את הסחורה המתוארת במסמך. שטר מטען משמש להוכחת בעלות, על מנת להוכיח מיהו בעליה של הסחורה הנשלחת, ושטר המטען מהווה חוזה בין השולח למוביל. 

שטר מטען מתאר את תנאי הסכם ההובלה וכולל פרטים כמו: מקור ויעד המשלוח, סוג וכמות הסחורה המועברת וכל הוראות הטיפול מיוחדות וסטנדרטיות כאחד. כל אלה תפקידם לתת אבטחה והגנה משפטית לכל הצדדים המעורבים בהליך המשלוח ולהבטיח העברה יעילה וחלקה של הסחורות. 

המאמר שלפניכם מציג את חשיבות שטרי המטען השונים.

הגדרה ויישומים

שטר מטען משרת שלוש פונקציות קריטיות:

1. קבלת סחורה

כאשר המוביל מאשר רשמית שקיבל את המטען במצב תקין.

קבלה זו משמשת ראיה ממשית לפרטי המשלוח ולמצבו בנקודת הקבלה . שטר מטען כולל מידע ספציפי כגון: סוג הסחורה, הכמות המדויקת שהתקבלה, משקלו הכולל של המשלוח וגודלו של המטען או של אריזתו. 

מדובר אם כן בתיעוד ברור הקובע מה שנמסר למוביל. הוא חיוני לכל הצדדים המעורבים בתהליך המשלוח, מאחר ובמקרים בהם מתגלעות מחלוקת או אי התאמות בהמשך התהליך המשלוח, הוא מהווה נקודת התייחסות לשם קביעה אם כן או לא חלו נזקים או שינויים תוך כדי ההובלה.

2. חוזה הובלה

קובע את המסגרת המשפטית להסכם ההובלה שבין השולח למוביל. 

בחוזה ההובלה נקבעים התנאים וההגבלות הייחודיים על פיהם מסכים המוביל להעביר את הסחורה ליעדה. חוזה ההובלה כולל תנאים כגון: נתיבי הובלה מוסכמים, זמני אספקה צפויים, וסעיפי אחריות שונים אודות אחריותו של המוביל על בטיחות המטען. 

בחוזה ההובלה מופיעות גם: דרישות טיפול ספציפיות למטען מיוחד, מגבלות אחריות במקרה של אובדן או נזק, ונהלי טיפול במחלוקות אפשריות. 

3. מסמך בעלות

לשטר מטען תפקיד המאפשר העברתו מצד אחד למשנהו. משמעותי במיוחד בסחר בינלאומי, מאחר והיא מאפשרת מכירת והעברת סחורות עוד טרם הגיעו ליעדן. 

פונקציית מסמך הבעלות מספקת ביטחון גם לבנקים ולמוסדות פיננסיים נוספים המעורבים במימון סחר, מכיוון ששטר המטען משמש להם כבטוחה. חשוב עם זאת לשים לב לכך שרק שטר מטען המסומן כסחיר יכול לשמש כמסמך בעלות. 

סוגי שטרי מטען עיקריים

ישנם מספר סוגים נפרדים של שטרי מטען, כל אחד מהם מותאם על מנת לענות על הצרכים הייחודיים של תרחישי שילוח ולוגיסטיקה שונים. ביניהם ניתן למצוא את: 

  • שטר המטען האווירי – להובלה אווירית, המשמש כחוזה בין השולח לחברת התעופה, המפרט את הפרטים של המשלוח האווירי, לרבות התנאים וההגבלות לפיהם מועברת הסחורה. חוזה זה, בין השולח לבין המוביל מכיל פרטים חיוניים אודות תיאור המטען, השולח והנמען וכמובן פרטי הטיסה. שטר המטען האווירי (AWB) ) – משמש כקבלה עבור הסחורה מרגע קבלתה על ידי חברת התעופה ומספק מעקב לאורך כל דרכה. הוא אינו ניתן למכירה או להעברה לגורם אחר. 
  • שטר המטען הימי – מסמך קריטי בתחבורה ימית, מכיל תיעוד מקיף של המשלוח וההסכם בין השולח לקו המשלוח. בשטר מטען ימי לא ניתן לסחור או להעבירו לגורמים אחרים במהלך המעבר. שטר מטען ימי מאשר כי קו השילוח קיבל לידיו את המטען ומפורטים בו: סוג, כמות ומצב הסחורה בעת הטעינה מדובר בתיעוד חשוב לשולח ולמקבל, ומבטיחה שקיפות בתהליך המשלוח. שטר מטען ימי משמש גם כמסמך בעלות, מציין את הנמען שזכאי לקבל את הסחורה ביעד, ומפחית את הסיכון להונאה. שטר המטען הימי משמש כחוזה הובלה ומתאר את תנאי ההובלה כמו: המסלול המוסכם, לוחות זמנים לאספקה ודרישות טיפול מיוחדות במטען.
  • שטר המטען הבלתי סחיר – שטר המטען הישיר משמש כאשר מטען נשלח ישירות מנקודת המוצא ליעדו הסופי ללא עצירות ביניים או העברות . שטר המטען הבלתי סחיר מציין כי רק הנמען הנקוב רשאי לדרוש ולקבל את הסחורה והיא אינה ניתנת להעברה לצד אחר. עובדה המעניקה רמת אבטחה ובקרה גבוהים לכל אורך תהליך המשלוח. 

לכל אחד משטרי המטען תפקיד משמעותי וחשוב בהקלת הסחר והבטחת הובלה בטוחה ויעילה של סחורות.

 

לסיכום

שטר מטען משמש כמסמך משפטי עקרוני בתחום הלוגיסטיקה והתחבורה.

שטר מטען מפרט את ההסכם בין השולח למוביל למשלוח הסחורה. שטר מטען משמש לאישור קבלת הסחורה, מתאר את תנאי ההובלה ומשמש כקבלה עבור המטען.

משמעותו רבה בכל הקשור להבטחת העברת סחורות מנקודה אחת לאחרת בצורה יעילה ואמינה בזכות תיעוד ברור של תכולת המשלוח ותנאיו.

מאמר זה נכתב על-ידי צוות Active Forwarding – שילוח וסחר בינלאומי.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן