ACTIVE
FORWARDING

מהו יבוא מקביל?

יבוא מקביל

פעילות ועיסוק ביבוא מוצרים מקוריים ממדינה אחת לאחרת ללא אישור בעלי המותג נקראת יבוא מקביל. המוצרים נרכשים דרך מפיצים שונים ולא ישירות דרך היצרן. היבוא המקביל מאפשר לצרכנים גישה קלה ונוחה יותר למוצרים הממותגים, במחירים נמוכים מאלה אשר נקבעו על ידי היבואנים המקומיים.

היבוא המקביל נחשב לחוקי ברוב המדינות בתנאי שהמוצרים אותנטיים ועומדים בתקנות המקומיות. המאמר שלפניכם עוסק ביתרונותיו ומגבלותיו של היבוא המקביל לישראל, אך נתחיל בהסבר קליל אודות ההבדלים בין יבוא ליבוא מקביל.

  • יבוא – תהליך הבאת סחורות או שירותים למדינה מחו"ל- לצורך מכירה. הייבוא מתבצע בדרך כלל בערוצים רשמיים המורשים על ידי היצרן או בעל זכויות הקניין הרוחני.
  • יבוא מקביל – ייבוא של מוצרים מקוריים ממותגים ממדינה אחת לאחרת ללא אישור מבעל זכויות הקניין הרוחני. הסחורות נרכשות בשוק זר ומיובאות לארץ במחירים תחרותיים, כשהם בעצם עוקפים את ערוצי ההפצה הרשמיים.

הבדלים עיקריים בין יבוא רגיל ליבוא מקביל

להלן ההבדלים העיקריים בתמצית:

יבוא רגיל

יבוא מקביל

מאושר על ידי היצרן או בעל הזכויות

מתרחש ללא אישור כזה

משתמש ברשתות הפצה רשמיות

עושה שימוש בערוצים חלופיים

דבק באסטרטגיית התמחור של היצרן

מציע מחירים נמוכים יותר בזכות פערי מחירים בין השווקים

מגיע בדרך כלל עם תמיכת יצרן מלאה

עשויה להיות תמיכה רשמית מוגבלת או חסרה לחלוטין

שני הסוגים חוקיים בישראל, אך יבוא מקביל עשוי לעמוד בפני ביקורת רגולטורית יותר ומורכבות משפטית

המסגרת המשפטית בישראל

בישראל, יבוא מקביל מוכר כחוק מאז שנות ה-90, אך הוא נמצא תחת מגבלות שונות של משרדים הממשלה השונים כמו משרד הבריאות למשל. על כל יבואן להציג מסמכים רשמיים כגון תעודות ספק, חשבוניות ותעודות משלוח המוכיחות מעל לכל ספק כי הספק, ממנו הם רכשו את המוצרים מעבר לים, רכש אותם ישירות ממפעל היצרן המקורי והאותנטי במדינת היצור שלו ולא תעבור שנה ממועד היצור.

בשנת 2011 התקבל תיקון משמעותי המכונה "חוק היבוא המקביל", המאפשר ליבואנים מקבילים להביא מוצרים ללא חשש להתדיינות בגין הפרת סימן מסחר, בתנאי שמוצרים אלו נסחרו כחוק במקום אחר.

השוק הישראלי נשלט על ידי תקנות משפטיות ספציפיות הנוגעות ליבוא מקביל. החוק הישראלי מתיר יבוא מקביל במסגרת חקיקת הגנת הצרכן, ומכיר בזכותם של הצרכנים  לגישה למגוון מוצרים רחב במחירים תחרותיים. החוק נועד לאזן בין זכויות הצרכן לבין האינטרסים של היצרנים והמפיצים המורשים.

יתרונות היבוא המקביל

חיסכון בעלויות

הוזלת המחיר לצרכן על ידי עקיפת ערוצי הפצה רשמיים, יבואנים מקבילים יכולים לרוב להציע מוצרים במחירים נמוכים יותר, לטובת הצרכנים. בזכות הפוטנציאל של היבוא המקביל להורדת מחירים,  יכולים צרכנים לעתים קרובות למצוא את המוצרים בתעריפים זולים מאלה המוצעים על ידי המפיצים המורשים.

התוצאה המיידית היא חיסכון משמעותי בעלויות במיוחד בכל הקשור למוצרי אלקטרוניקה, מוצרי יוקרה, וויטמינים, תוספי תזונה ועוד.

תחרותיות מוגברת

היבוא המקביל קורא תיגר על המונופולים של המפיצים המורשים עובדה שבאופן טבעי מעוררת את השוק לתחרותיות בדרכים שונות ובהן:

א. מחירים תחרותיים – היבוא המקביל מציע את מוצריו במחירים נמוכים יותר, בדרך כלל, ובאופן זה בעצם מאלצים את היבואנים והמפיצים המורשים לחשב את אסטרטגיות התמחור שלהם מחדש. בדרך כלל, החישוב המחודש הזה מוביל להפחתת המחיר לצרכן.

ב. שירות משופר – כדי לבדל עצמם מהיבואנים המקבילים, ועל מנת לשמור על קהל הצרכנים שלהם, עשויים המפיצים המורשים לשפר את אופן שירות הלקוחות שלהם לטובת הצרכן.

ג. חדשנות באסטרטגיות שיווק – תחרות מוגברת מובילה לרוב לאסטרטגיות שיווק יצירתיות ואגרסיביות יותר הן מצד יבואנים מקבילים והן מצדם של המפיצים מורשים

ד. שרשרת אספקה יעילה – התחרותיות מעודדת את המפיצים המורשים לייעל את שרשרת ההפצה, ובדרך זו להפחית את העלויות התפעוליות – אלה כמובן עשויות להוביל להוזלת המוצר לצרכן.

ה. שקיפות וכוח מיקוח – זמינותו של היבוא המקביל חושפת בקלות יתרה את פערי המחירים. אותה הזמינות עצמה, אותה מאפשר היבוא המקביל מעניקה לצרכנים כוח מיקוח מוגבר שעשוי בתורו להשפיע על הוזלת המחירים בשוק.

ו. הגנת הצרכן – חוקיות היבוא המקביל בישראל מבטיחה לצרכנים גישה למוצרים המקוריים, ומפחיתה את הסיכון שבהטעיית קהל הצרכנים לרכישת מוצרים מזויפים שיובאו שלא כחוק.

זמינות וגישה למבחר סחורות

יבוא מקביל יכול להציג מוצרים או גרסאות שאינם משווקים רשמית בישראל, ולהרחיב את מבחר הסחורות לצרכנים. מעבר לכך הוא מעניק מענה להעדפות השונות והמגוונות של קהל הצרכנים. 

יבוא מקביל יכול להציג מוצרים או גרסאות שאינן משווקות רשמית בישראל, ולהרחיב את מבחר הסחורות המוצעות לקהל הצרכנים בדרכים שונות ובהן:

א. יבואנים מקבילים עשויים להביא דגמים, צבעים או תצורות שונות של מוצרים שאינם מוצעים על ידי המפיצים הרשמיים בישראל. לדוגמה, דגם טלפון חכם עם קיבולת אחסון גבוהה יותר או בגוונים אחרים הזמינים במדינות אחרות.

ב. עקב אסטרטגיות שיווק שונות, סיבות רגולטוריות ושאר מיני מגבלות, עשויים חלק מהמוצרים המיובאים להיות מופצים רק במקומות ספציפיים, היבוא המקביל עשוי להחליט לייבא דווקא את אותם פריטים ייחודים.

ג. לא אחת ישנן סחורות או פריטים אשר מיוצרים ונמכרים במדינות אחרות, אך בארץ הופסקה הפצתם הרשמית. יבואן מקביל עשוי להחליט להחזירן לשוק.

ד. פריטים עם השקה בינלאומית מותנית לוחות זמנים, מגיעים לאר לא אחת באיחור קל. יבוא מקביל יכול לייבא אותם לארץ עוד טרם שחרורם הרשמי, להפצה בארץ.

ה. מוצרי נישה עם הפצה מוגבלת יכולים להיות זמינים בזכות היבוא המקביל

מגבלות ואתגרים ביבוא המקביל

בשתי מילים: שירות ואחריות.

למרות היותם שווי ערך באותנטיות ובערכם למוצרים המיובאים בערוצים המורשים הרשמיים, מוצרים מיבוא מקביל, בדרך כלל, אינם מגיעים עם אותה אחריות או שירות לאחר המכירה. וזאת מאחר והיצרנים המקוריים מגבילים את כיסויי האחריות והתמיכה שלהם לאותם מוצרים הנמכרים דרך אמצעי ההפצה הרשמיים.

כתוצאה ממגבלה זו מקבלים הצרכנים כיסוי מוגבל במקרה הטוב, או לעיתים אינם זוכים כלל לאחריות היצרן מה שכמובן משפיע במידה רבה על חווית הצרכן. מחסור במרכזי שירות ותשתיות תמיכה מקצועיות אותן מחזיקים המפיצים המורשים עלול לגרום לצרכן היבוא המקביל להיתקל בקשיים מקשיים שונים בבואו לקבל סיוע טכני, החלפת מוצר או תיקונו. 

נוסף על כל אלה, במקרים מסוימים, כפי שהסברנו בסעיפים קודמים, היבואן המקביל מייבא מוצרים שעשוי להיות להם מפרט שונה או גרסת תוכנה אחרת העלולים להביא לגישה מוגבלת לשירותים מקוונים או לבעיות תאימות שונות אחרות. כלומר, במקרה של רכישה מיבואן מקביל, במיוחד כשמדובר במכשירים אלקטרוניים שונים כמו טלפונים חכמים לדוגמא, הצרכן נאלץ להחליט בין החיסכון הפוטנציאלי לבין הרוגע היחסי שמגיע עם מוצר בעל אחריות ותמיכה שלאחר הרכישה.

אתגרים ביבוא המקביל

ניווט במורכבות היבוא המקביל מהווה אתגר לא קטן עבור היבואן המקביל. תקנות, מורכבות משפטית, שיבושים במערכות האספקה ועוד. העוסקים בייבוא המקביל חייבים לקבוע אסטרטגיה קפדנית כדי להתגבר על מכשולים רגולטוריים תוך שמירה על שלמות המותג. הצורך באיזון בין עלות-תועלת ועמידה בחוק דורשת  גישה מושכלת לניהול יעיל של האתגרים השונים ובהם: 

1. רגולציה ותקנות

למרות שהחוק הישראלי מתיר יבוא מקביל כאמצעי לקידום תחרות והפחתת מחירים לצרכן, היבוא המקביל עדין עומד בפני אתגרים משפטיים רבים ובדיקות רגולטוריות מורכבות למשל: מוצרים המיועדים לשווקים אחרים עלולים שלא לעמוד בדרישות הרגולטוריות הייחודיות של ישראל. 

מצבים כאלה עלולים לגרום לעיכובים במכס, עלויות נוספות ובמקרים קיצוניים לדחיית המוצרים. כל אלה מעמידים את היבואן המקביל בפני סיבוכים תפעוליים וסיכונים פיננסיים. היבואן המקביל חייב לעשות שיעורי בית מורכבים ומדויקים על מנת להיות מסוגל למצוא את דרכו ברשת המסועפת של התקנות והחוקים כדי להיות בטוח כי המוצר אותו הוא מבקש לייבא תואם למדיניות הישראלית.

2. שיטות אנטי תחרותיות מצד היבואנים המורשים

היצרנים והמפיצים המורשים עלולים לנקוט בדרכים אנטי-תחרותיות לשם הגנה על ערוצי המכירה המורשים שלהם. הדרכים האנטי-תחרותיות הללו עשויות לכלול: הסכמי הפצה סלקטיביים, אסטרטגיות תמחור דיפרנציאליות, ולעיתים הם עשויים לגרום לשינויים קלים ביותר במוצרים שהם מייבאים לצורך בידול. מתוך הכרה באתגרים הללו נקט החוק בישראל באמצעים שונים לשם הקלת היבוא המקביל אולם  למרות שהחוק עוסק גם בדיני התחרות והיבואנים המורשים נבחנים על פניו הם עדין מסוגלים ליצור מכשולים שונים בפני היבואנים המקבילים ולהצר ולצמצם כך את יתרונות היבוא המקביל לטובתם של קהל הצרכנים. 

כאמור, ממשלת ישראל קדמה צעדים שונים לשם הקלה על היבוא המקביל ובהם:

תיקון פקודת המכס (2012) – תיקון זה פישט את התהליך עבור יבואנים מקבילים להוכחת מקוריות הסחורה. חוק שירות המזון (2015) – מקל על ההגבלות על יבוא מזון, ומאפשר את הגברת היבוא המקביל של מוצרי מזון. חוק התחרות הכלכלית (2019) – האוסר פעולות העלולות להפריע לייבוא מקביל, כמו למשל הסכמי הפצה בלעדית.

עתיד היבוא המקביל בישראל

היבוא המקביל בישראל עתיד להיות מעוצב על ידי גורמים ומגמות שונים אך מרכזיים.

  • ממשלות ישראל – ככל שימשיכו ממשלות ישראל לתעדף את התחרות לשם הפחתת יוקר המחיה כך צפוי היבוא המקביל למלא תפקיד משמעותי יותר במשק.  
  • המסחר האלקטרוני – להתקדמות בתחום המסחר האלקטרוני והלוגיסטיקה תרומה בהקלה על העיסוק  בתחום הייבוא המקביל. 
  • הסכמי סחר וחוק הקניין – הסכמי סחר בינלאומיים שונים ומשתנים וחוקי הקניין הרוחני השונים עלולים להוות דווקא מכשלה ומגבלה על היבוא המקביל.
  • האמצעים הדיגיטליים – מציבים אתגרים משמעותיים לצד ההזדמנויות הידועות כמו: פישוט הליך היבוא, אך מולו מאפשרים אותם אמצעים עצמם ליבואנים הרשמיים ליישם טכניקות שונות המגבילות את היבוא המגביל.

ככל שהעדפות הצרכנים תהיינה מכוונות ונוטות לכיוון התמורה לכסף, יתפוס היבוא המגביל תאוצה, המפיצים הרשמיים יהיו נאלצים או להסתגל ולהשלים או ליישם שיטות תמחור גמישות, לשפר את היצע השירותים לשם הגברת התחרותיות לטובת הצרכן.

ייעוץ ומעטפת שירות ליבואנים

ברוכים הבאים ל-Active Forwarding המספקת מגוון פתרונות ייבוא וייצוא.

כפי שוודאי הבנתם ממאמר מידע זה, יבוא מקביל מציג סוגיה רבת פנים לשוק הישראלי; הוא מציע יתרונות ומגבלות כאחד. תרומתו לחיסכון בעלויות, הגברת התחרות ובחירה מגוונת עבור הצרכנים, היא ברורה ואינה מוטלת בספק. לצד זאת, ישנם אתגרים כמו תמיכה באחריות, בידול מוצרים ועמידה ברגולציה.

בדיוק לשם העמידה ברגולציה, הבדיקות המקדימות ועד להבאת הסחורה ארצה, אנו כאן עבורכם.

צרו עוד היום קשר עם נציגינו, ונשמח לבחון כיצד נוכל לסייע לכם ולהבטיח תהליך ייבוא מקביל חלק ויעיל. 

תוכן עניינים

דילוג לתוכן