כיצד המלחמה עם איראן משנה את פני השילוח הבינלאומי לישראל?

כיצד המלחמה עם איראן משנה את פני השילוח הבינלאומי לישראל?

המלחמה בין ישראל לאיראן יוצרת אתגר חדש ליבואנים, יצואנים, ולחברות שילוח שמבקשות להמשיך לפעול בצורה שקטה ויעילה. מה באמת קורה כרגע – ומה כדאי לדעת?

שילוח לישראל הפך מסובך (ולפעמים גם יקר יותר)

מאחורי הקלעים של כל מכולה שמגיעה לנמל חיפה או אשדוד, מתרחשת בימים אלה דרמה עולמית.

המתיחות הצבאית במזרח התיכון – ובעיקר סביב תעלת הורמוז, הים האדום ואיראן – משפיעה באופן ישיר על המסלולים הימיים של אוניות סחורה מכל רחבי העולם.

חלקן נאלצות לעבור דרך מסלולים חלופיים, כמו סביב אפריקה או דרך נמלי ביניים באירופה. התוצאה: זמני שילוח ארוכים יותר, אי ודאות תפעולית, ועלייה דרמטית בעלויות.

פרמיות ביטוח מלחמה מזנקות

אחת ההשפעות המוחשיות ביותר היא בתחום הביטוח הימי. חברות ביטוח ברחבי העולם העלו את פרמיית "סיכון מלחמה" למשלוחים לישראל – שיעור הביטוח קפץ מ-0.2% לערכים של 0.7% עד 1.2% מערך המטען. במילים אחרות, מדובר בתוספת של עשרות אלפי דולרים עבור כל הפלגה של אונייה שמגיעה לישראל.

זהו נטל משמעותי – במיוחד על חברות שמבצעות ייבוא סדיר – אך חשוב להבין שזהו צעד הגיוני מצד גופי הביטוח שפועלים לפי מדד סיכון אזורי.

היבואנים נדרשים לחשב מסלול מחדש

בזמן שחלק מהחברות בוחרות להשהות שילוחים, אחרות בוחרות להסתגל. בין הפתרונות הנפוצים שנשקלים:

  • שילוח יבשתי דרך ירדן ומדינות המפרץ (כגון סעודיה) – פתרון מסובך אך אפשרי.
  • ייבוא ליעד קרוב (כמו קפריסין, יוון או איטליה) ולאחר מכן הובלה ימית קצרה או אווירית לישראל.
  • תכנון מראש – כלומר הגדלת הזמנות מראש תוך תיאום לוגיסטי מוקדם כדי לצמצם תקלות.

וגם הייצוא לא נשאר חסין

לא רק יבואנים מושפעים: גם יצרנים ויצואנים ישראלים חווים אתגר לא פשוט. משלוחים מהארץ אל יעדים באירופה, אסיה או צפון אמריקה, נדרשים להתמודד עם אותם קשיים – זמני הפלגה ארוכים, עלויות שינוע וביטוח גבוהות יותר, ולעיתים אפילו ביטול מסלולים מצד חברות שילוח.

הדבר דורש מכל יצואן להתאים את זמני ההזמנה, להגדיל את טווחי הביטחון בזמני אספקה, ולהיערך לעלויות משתנות.

אז מה עושים? שלושה צעדים להיערכות חכמה

1. תיאום ביטוחי מחדש

ודאו כי חברת השילוח הבינ"ל או העמיל שלכם מכסה את פרמיות המלחמה ומודע לסיכון. במקרים מסוימים שווה לשקול הרחבת כיסוי ביטוחי עצמאי.

2. ניתוח סיכונים ושינוי מסלולים

שקלו להמיר שילוח ימי לשילוח אווירי (למרות העלות), או לבדוק מסלולים חדשים ומקוצרים דרך נמלים קרובים.

3. היו גמישים וחכמים

זה הזמן להרחיב רמות מלאי, לתאם היטב עם ספקים, ולהכניס גמישות לתוך התכנון התפעולי והעסקי.

אז מה עושים? שלושה צעדים להיערכות חכמה

השילוח הבינלאומי לישראל לא נעצר – אבל הוא בהחלט השתנה. כל חברה שמתנהלת בזירה הזו – מיבואנים קטנים ועד לקונצרנים גדולים – חייבת להיות עם יד על הדופק, להבין את התמונה הכוללת, ולהתאים את עצמה למציאות הדינמית.

בחברת אקטיב פורוורדינג, אנו מתמודדים עם השינויים האלו בזמן אמת, עבור הלקוחות שלנו. בזכות קשרים גלובליים עם סוכנויות שילוח, גמישות במסלולים, ויכולת ניהול סיכונים, אנחנו כאן כדי להבטיח לכם את השירות הכי בטוח והכי מדויק – גם בתקופה של חוסר ודאות.

תוכן עניינים

התייעצו איתנו
יבואנים? יצואנים? הצוות של Active Forwarding כאן בשבילכם
אקטיב שילוח בע"מ מספקת מעטפת 360. הביורוקרטיה, הבדיקות המקדמיות, ההיערכות ועד להגעת הסחורה.

מאמרים ומדריכים נוספים שעלו לאחרונה

דילוג לתוכן