ACTIVE
FORWARDING

יבוא חומרים מסוכנים

יבוא חומרים מסוכנים

לייבוא חומרים מסוכנים (לכל מדינה) יש השלכות משפטיות, אתיות ובטיחותיות משמעותיות. גם בישראל, כמו ברוב מדינות העולם קיימות תקנות מחמירות המסדירות את יבוא החומרים המסוכנים לשם הבטחת שלום הציבור ושמירה על איכות הסביבה. התקנות מכסות מגוון רחב של חומרים הנחשבים למסוכנים ובהם: כימיקלים תעשייתיים, דלקים, מתכות מסוימות וסחורות שעלולות להיות מסוכנות מסיבות אחרות.

יבוא חומרים מסוכנים לישראל נתון לפיקוח קפדני של מספר גופי רגולציה מרכזיים ובהם: המשרד להגנת הסביבה, מנהל המכס, משרד הבריאות ומשרד הכלכלה והתעשייה ועל היבואנים לנווט במערכת מורכבת של היתרים, רישיונות ודרישות תאימות בטרם יוכל כל חומר המוגדר כמסוכן, להיכנס באופן חוקי למדינה. בין הדרישות השונות ניתן למצוא: קבלת רישיונות יבוא ספציפיים, הקפדה על תקני אריזה ותיוג בינלאומיים, אספקת תיעוד בטיחות מקיף והוכחת יכולות אחסון וטיפול נאותות. 

הגדרת חומרים מסוכנים

על פי חוק החומרים המסוכנים התשנ"ג-1993, חומר מסוכן מוגדר כ"כימיקל רעיל או מזיק, או תערובת של כימיקלים כאמור, המסוכן לבריאות האדם, לבעלי החיים או לסביבה".

בהקשר של יבוא, כוללת קטגוריית "חומרים מסוכנים" כימיקלים מסוכנים, חומרים ביולוגיים, חומרים רדיואקטיביים וחומרי נפץ. הגדרה זו חלה על כל חומרי הגלם ומוצרי הפסולת המכילים חומרים אלו.

החוק מחלק את החומרים המסוכנים על פי תכונותיהם הספציפיות, כגון: רעילות, דליקות, קורוזיביות (קורוזיביות מתייחסת ליכולת של חומר לתקוף כימית, להתקלקל או להרוס חומרים, במיוחד מתכות, באמצעות תהליך של חמצון או תגובות כימיות אחרות, הגורמות לרוב לשחיקה או פירוק של המשטח הפגוע), או תגובתיות אחרת.

גם חומרים הנחשבים לכאורה כ"חומרים שפירים" עלולים ליפול תחת ההגדרה "חומר מסוכן". די אם ייכלל בהם אחד מהקריטריונים המגדירים סיכון זה או אחר.

חומרים רעילים

כימיקלים שעלולים לגרום לנזק או למוות כתוצאה מחשיפה אליהם, בין אם באמצעות בליעה, שאיפה או מגע עם העור. החומרים הרעילים פוגעים בתהליכים ביולוגיים באורגניזמים חיים, ועלולים לגרום לבעיות בריאותיות קשות או כרוניות בהתאם לרמת ומשך החשיפה.

רעילותו של חומר נקבעת על ידי גורמים כגון: המבנה הכימי שלו, ריכוזו והרגישות של האדם או האורגניזם שנחשפו אליו. דוגמאות לחומרים רעילים: עופרת, כספית, ארסן וחומרי הדברה מסוימים.

חומרים דליקים

חומרים שעלולים להתלקח בקלות ולהישרף בנוכחות מקור הצתה, כגון ניצוץ או להבה פתוחה. ההגדרות המדויקות עשויות להשתנות בהתאם לגוף הרגולטורי.

חומרים דליקים מהווים סכנת אש משמעותית תוך כדי אחסון, הובלה וטיפול, הדורשים אמצעי זהירות מיוחדים למניעת תאונות.

דוגמאות לחומרים דליקים: בנזין, אצטון, אתנול וממיסים אורגניים נוספים. חומרים אלו הופכים בקלות לאדים ויכולים להתלקח באוויר רגיל בטמפרטורות יומיומיות.

חומרים קורוזיביים - חומרים מעכלים

כימיקלים שעלולים לפגוע או להרוס במהירות רקמות וחומרים חיים במגע. 

תרכובות אגרסיביות התוקפות בקיצוניות משטחים, וגורמות לכוויות כימיות בעור ובעיניים באורגניזמים חיים, ולפירוק או המסת מתכות, פלסטיק וחומרים אחרים.

חומרת הקורוזיה תלויה בגורמים כמו: ריכוז, טמפרטורה וזמן חשיפה. דוגמאות לחומרים מאכלים: חומצה גופרתית, חומצה הידרוכלורית, בסיסים כמו נתרן הידרוקסיד וחומרי חמצון כמו מי חמצן בריכוזים גבוהים.

חומרים רדיואקטיביים

חומרים הפולטים קרינה באופן ספונטני בצורה של חלקיקי אלפא, חלקיקי בטא או קרני גמא.

חומרים אלו יכולים לכלול יסודות כמו: אורניום, שנמצא בדרך כלל בדלק גרעיני, ורדון, גז חסר צבע וריח שעלול להצטבר בבתים ולהוות סיכונים בריאותיים.

חשיפה לחומרים רדיואקטיביים עלולה לגרום לנזקים משמעותיים לבריאות ובהם: מחלת קרינה, מוטציות גנטיות וסיכון מוגבר לסרטן, בהתאם לסוג הקרינה, עוצמתה ומשך החשיפה.

דוגמאות לחומרים רדיואקטיביים: אורניום ופלוטוניום המשמשים באנרגיה גרעינית ונשק, איזוטופים המשמשים ביישומים רפואיים כגון יוד-131 לטיפול בבלוטת התריס, וחומרים שונים המשמשים להדמיה אבחנתית.

"סוכנים" ביולוגיים

מיקרואורגניזמים או רעלים ביולוגיים שעלולים לגרום למחלות, ואפילו למקרי מוות בבני אדם, בעלי חיים או בצמחים. "סוכנים" ביולוגיים כוללים: חיידקים, וירוסים, פטריות ופתוגניים אחרים, כמו גם רעלים שמקורם באורגניזמים חיים.

חומרת השפעתם נעה בין מחלה קלה למגיפות – עובדה ההופכת את הטיפול והשינוע שלהם לכפופים לתקנות בטיחות ביולוגיות מחמירות. 

דוגמאות לסוכנים ביולוגיים: החיידק הגורם לאנתרקס, נגיף האבולה, נגיף האבעבועות השחורות ועוד. 

עלינו לזכור גם, כי לחלקם פוטנציאל לשימוש כטרור ביולוגי, מה שמדגיש את הצורך באמצעי בקרה ואכיפה מחמירים באופן מיוחד.

דרישות רישוי

יבוא חומרים מסוכנים לישראל דורש בדרך כלל רישיונות והיתרים ספציפיים. על היבואנים לספק מידע מפורט על החומרים שהם מעוניינים לייבא, בין הדרישות ניתן למצוא:

הרכב כימי ותכונות

ההרכב הכימי אומר לנו ממה מורכב החומר וכמה מכל חלק הוא מכיל ואיך החומר מתנהג – למשל: האם הוא נשרף בקלות, מתמוסס במים או מגיב עם כימיקלים אחרים.

הבנת מאפייני ההרכב הכימי חיונית לטיפול בטוח בחומרים מסוכנים. עבור יבואנים מסייעת הכרת הרכב החומר ותכונותיו לעמוד בכללי הבטיחות ולטפל נכון בחומר.

דפי בטיחות (SDS)

הם מסמכים סטנדרטיים המספקים מידע חיוני על חומרים או תערובות מסוכנים. הם מכילים פרטים על המאפיינים, הסכנות האפשריות, נהלי טיפול בטוח ואמצעי חירום עבור חומר ספציפי.

דפי בטיחות אלה חיוניים לעובדים, לאנשי חירום ולכל מי שמטפל או מעביר חומרים מסוכנים, מאחר והם מכילים הדרכה חיונית לגבי שימוש נכון תוך הפחתת סיכונים. במדינות רבות, כולל ישראל, אספקת SDS עדכני היא דרישה חוקית לייבוא, מכירה או שימוש בחומרים מסוכנים במקום העבודה.

שימוש מיועד וכמות

בכל הנוגע לרישוי יבוא לחומרים מסוכנים, המושג "שימוש וכמות נחוצים" מהווה גורם מכריע בהליך האישור.

על היבואנים לנמק את הצורך בחומר המסוכן הספציפי ולספק הסבר מפורט על השימוש המיועד שלו בפעילותם או במוצרים שלהם. כולל: הוכחה שהחומר חיוני לפעילותם העסקית ושחלופות בטוחות יותר אינן כדאיות, ציון הכמות המדויקת המתוכננת להיכנס לארץ, הוכחה שהכמות תואמת את הצרכים העסקיים ואיננה חורגת מיכולות אחסון או שימוש סבירות. 

מטרת המסמך: מניעת אגירה של חומרים מסוכנים, סיכון מינימאלי לבריאות הציבור ושמירה על הסביבה.

מידע על אריזה ותווית

כל סוג של חומר מסוכן דורש אריזה ייעודית שמטרתה להכיל אותו בבטחה בתנאי הובלה רגילים. כגון: מכלים מיוחדים, בולמיי זעזועים או אריזה מבוקרת טמפרטורה. התווית חייבת לציין בבירור את אופי החומר המסוכן, תוך שימוש בסמלים וקודים מוכרים בינלאומיים.

המידע כולל: שמות משלוח נכונים, מספרי זיהוי של האו"ם, (קודים בני ארבע ספרות המוקצים לחומרים ולחפצים מסוכנים לתחבורה בינלאומית. המזהים באופן ייחודי סחורה מסוכנת, ומאפשרים הכרה מהירה בתכונות החומר ונהלי טיפול מתאימים, ללא קשר למחסומי שפה או תקנות לאומיות ספציפיות).

תוויות מחלקות מסוכנות והוראות טיפול מיוחדות.

דרישות הרישוי ליבוא חומרים מסוכנים משתנות בהתאם לקטגוריה הייחודית של החומר. למשל: כימיקלים רעילים עשויים לדרוש אישור מרשויות הבריאות. חומרים דליקים זקוקים לרוב לאישור ממחלקות בטיחות האש. חומרים רדיואקטיביים כרוכים בדרך כלל בפיקוח קפדני של סוכנויות רגולטוריות גרעיניות. סוכנים ביולוגיים לאישורים מוועדות בטיחות ביולוגית או מארגוני בריאות הציבור.

בהתחשב במורכבות נושא היבוא של חומרים מסוכנים ופוטנציאל הסיכון הנלווה אליו במקרים של טיפול שגוי מומלץ ליבואנים לעבוד עם יועצים מומחים או מומחים משפטיים הבקיאים בכלל תקנות החומרים המסוכנים בישראל.

תנאי אחסון

אחסון חומרים מסוכנים דורש מתקנים מיוחדים העומדים בתקני בטיחות מחמירים.

מתקנים אלה עשויים לכלול: אמצעים למניעת דליפות, למניעת גישה לא מורשית, אזורי בלימה, מערכות כיבוי אש ואוורור משוכללות.

בקרת טמפרטורה, ויסות לחות או הגנה מפני אור השמש.

בנוסף לכל אלה קיים הכרח בהפרדת חומרים, שאינם תואמים, על מנת למנוע תגובות מסוכנות. על מתקני האחסון חייב להיות שילוט ברור, ובהם ציוד בטיחות נגיש ותוכניות מפורטות לתגובה לשעת חירום. 

תקנות התחבורה

הובלת חומרים מסוכנים כפופה לתקנות מחמירות המקיפות מגוון רחב של דרישות ובהן: אריזה נאותה חסינת דליפות, עמידה בפני פגיעות ומתאימה לדרגת המפגע הספציפית של החומר.

כלי התעבורה המשמשים להובלת חומרים מסוכנים חייבים לעמוד במפרטים מדויקים ובהם: שילוט מתאים, ציוד בטיחותי, ועוד. על הנהגים המובילים חומרים מסוכנים לעבור הכשרה והסמכה מיוחדת.

גם לתכנון המסלול ישנה משמעות רבה ולא אחת הוא יחייב תובלה תוך הימנעות מוחלטת מאזורים מיושבים בצפיפות. על חברות ההובלה חלה חובה להחזיק בתוכניות תגובה לשעת חירום ולשאת כיסוי ביטוחי מתאים, לעתים נדרש מעקב אחר ההובלה בזמן אמת ועוד.

מעטפת שירות לייבוא חומרים מסוכנים

יבוא חומרים מסוכנים הוא תהליך מוסדר וקפדני ביותר בשל הסיכונים הפוטנציאליים הכרוכים בחומרים המסוכנים לסביבה ולבריאות הציבור. 

חומרים מסוכנים דורשים ציות קפדני לתקנות בינלאומיות ומקומיות, אריזה נכונה, תיוג ותיעוד כדי להבטיח הובלה בטוחה. התקשרות עם חברת שילוח בינלאומית היא חיונית.

בחברת Active Forwarding תיהנו מצוות מקצועי הבקיא לפרטי פרטים בכל התקנות והדרישות, פרוטוקולי הביטוח והחירום הדרושים. 

כחברת שילוח בינלאומי מקצועית, מטרתנו להבטיח תהליך חלק ויעיל, יבוא בטוח העומד בכל התקנים והדרישות של חומרים מסוכנים.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן