ייבוא רכבים

ייבוא רכבים

יבוא רכב – תהליך הבאת כלי רכב ממדינה אחת לאחרת למטרת מכירה, בעלות או שימוש אישי.

ליבוא רכבים יש תפקיד משמעותי בתעשיית הרכב העולמית, והוא מאפשר גישה למגוון רחב של כלי רכב מיצרנים שונים ברחבי העולם. פרוצדורת יבוא הרכבים מצליחה להגיע לכל רחבי העולם בין היתר בזכות הסכמי הסחר והעובדה ששוק הרכבים הולך וגדל. מדובר בפרקטיקה מורכבת, המקיפה היבטים שונים, משפטיים, כלכליים ולוגיסטיים.

מדוע לייבא כלי רכב?

המניעים לייבוא מכוניות יכולים להיות מגוונים. ללקוח הפרטי – הרצון להיות בעליו של רכב שאיננו זמין בשוק המקומי.

למשל: מכוניות יוקרה, דגמים עם טכנולוגיות ותכונות מתקדמות ועוד. ליבואנים – מהלך אסטרטגי לכניסה לשווקים חדשים תוך מזעור עלויות הייצור הראשוניות, טיפוח תחרות בזכות החדשנות ועוד. 

בוא רכבים מציע: גישה למבחר גדול יותר ממגוון מותגים, דגמים ומפרטים שאולי אינם קיימים או זמינים במקום מגוריו.

יבוא רכבים עשוי להוזיל את עלויות הרכישה באופן משמעותי במיוחד במקרים בהם מבקשים לייבא רכב יוקרה אשר בארץ הייצור מתומחר בעלות נמוכה יותר.

יבוא רכב יכול להתאים לאותם המחפשים עיצובים מובחרים, טכנולוגיות מתקדמות ועיצוב פנים וחוץ מושלמים, או במילים אחרות מחפשים את הייחודי והנדיר לצד איכות מעולה.

תהליך הייבוא

יבוא רכב הוא תהליך רב שלבים ומסובך הכולל:

  • מחקר ובחירת יבואן או סוכנות מוכרת, המתמחה במותג ובדגם הרכב הרצויים. 
  • חישוב העלות הכוללת של ייבוא הרכב, לרבות מחיר רכישה, משלוח, מכס, מיסים ודמי רישום. 
  • הכרה ועמידה בתקנות הייבוא, תקני הפליטה, דרישות הבטיחות ונהלי תיעוד 
  • לוגיסטיקה, משלוח הרכב למדינת היעד, שחרור מכס ורישום הרכב לקבלת היתר שימוש על כבישי הארץ.
 
בנושא זה, ראו גם שירותי עמילות מכס

מחקר ורכישה

על המבקש לייבא רכב לחקור את מפרטי הרכב, והתאמתו לתקנות במדינה אליה הם מייבאים את הרכב ולדעת ולהכיר מראש את כל מגבלות היבוא.

מחקר מדוקדק, הבנת מפרטי רכב, תקנות, מגבלות יבוא ויצירת קשרים עם המוכרים, משפרים את הסיכויים לייבא רכבים העומדים בכל הדרישות, החוקיות, האישיות (לפרטי) והרווחיות (ליבואן רכבים רבים).

  1. חקירת מפרטי הרכב – יש להכיר את מפרט הרכב הספציפי אותו מתכוונים לייבא: המותג, הדגם, תכונות הביצועים, יעילות הדלק, דירוגי הבטיחות והטכנולוגיה הזמינה. חשוב אף לעשות בדיקה בין דגמים שונים ויצרנים שונים על מנת להיות בטוחים בהתאמת הרכב הנבחר לתנאים האישיים ולתקנות המדינה
  2. הכרת התקנות – חובה להכיר ולדעת את כל התקנות המסדירות בעלות על רכב במדינת היבוא. כל דרישות הבטיחות, איכות הסביבה (תקני פליטות) ועוד. למערכות התקנות והחוקים השפעה על רישום, ביטוח ואישור השימוש בכלי הרכב המיובאים.
  3. זיהוי והכרת אפשרות מגבלות היבוא – יש תקנות, חוקים וכללים לגבי יבוא כלי רכב, שאינם בהכרח זהים או דומים. תקנות אלא עשויות לכלול איסור יבוא של סוגי כלי רכב מסוימים, תעריפים, מכסים, מיסים ועוד. לכל אלה השפעה משמעותית על עלותו הכוללת של יבוא כלי רכב
  4. משא ומתן – עם סוחרים או מוכרים פרטיים בשוק הזר. לשם הבטחת מחירים ותנאי רכישה טובים, יש להיות מיומנים בטקטיקות שונות של משא ומתן כדי שניתן יהיה לדון בהיבטים שונים של המכירה, כגון אפשרויות תשלום, אחריות או כל חיוב אחר או נוסף שעלול לצוץ תוך כדי הליך רכישת הרכבים

לוגיסטיקה ומשלוח

בעת יבוא רכבים על המייבא לבחור בין שיטות משלוח שונות כשלכל אחת מהן עלויות, יתרונות וחסרונות משל עצמו:

רול-און/רול-אוף (RoRo)

שיטת משלוח מטענים שבה ניתן להסיע כלי רכב כמו מכוניות, משאיות ונגררים ישירות אל ומחוץ לכלי שיט מיוחדים דרך רמפות מובנות.

זו שיטה יעילה המבטלת את הצורך במנופים ומאפשרת זמני אספקה מהירים. 

שילוח מכולות

כולל העמסת מכוניות וכלי רכב אחרים לתוך מכולות שילוח סטנדרטיות. שיטה זו דורשת זמן טיפול ארוך יותר, וציוד טעינה/פריקה מיוחד בהשוואה ל-RoRo, אך גם מציעה הגנה טובה יותר מפני נזקים אפשריים.

על מנת להשיג את האפשרות הטובה ביותר להובלת הרכבים המיובאים רצוי מאד לעבוד עם חברת שילוח בינלאומי אמינה, שתדע לטפל בכל הצד הלוגיסטי, כולל הניירת, המעקב אחר המשלוח, אופן התמודדות עם תקלות שעלולות להתרחש וכמובן שיטת המשלוח הטובה והמתאימה ביותר.

מסים, מכסים ושחרור ממכס

עם ההגעה על הרכב לעבור במכס. שלב הדורש תיעוד כולל: שטר המטען, הוכחת בעלות ותעודות תאימות הרכב לתקני הבטיחות והפליטה המקומיים.

קיים שוני לא קטן בין מסי היבוא ומסים נלווים נוספים, בין מדינות שונות. לכל אחד מאלה עלולה להיות השפעה משמעותית על עלותו הכוללת של הרכב המיובא.

רישום ותאימות

הרכבים המיובאים חייבים ברישום במדינה אליה יובאו.

לא אחת רישום זה יכלול בדיקות תאימות לשם הבטחה בתקנות, הכללים והחוקים.

שיקולים משפטיים בייבוא רכבים לישראל

בעת יבוא רכבים לישראל, חיוני לחקור להכיר ולדעת מהם כל מסי היבוא והמסים הנוספים שעשויים לחול. משרד האוצר מסווג את כלי הרכב לקטגוריות שונות, המשפיעות על תעריפי היבוא.

לא אחת נדרשים היבואנים לשלם מס ערך מוסף (מע"מ) על שווי הרכב. חובה לוודא שהרכב/הרכבים עומדים בכל התקנים הבטיחותיים, הסביבתיים והטכניים, על מנת שלא להגיע למצבים של כפיית שינויים שונים או אפילו סירוב הכנסת כלי הרכב לארץ.

וכמובן הקפדה על כל התיעוד הנדרש. חשוב להיעזר בחברת שילוח אמינה, שתמיד מעודכנת בכל השינויים הרגולטוריים והאחרים שעלולים לצוץ ולהשפיע על כללי היבוא. 

תהליך יבוא רכבים דורש הבנה מקיפה של, חוקים, תקנות, לוגיסטיקה, ותיעוד. חיוני לבצע מחקר מעמיק תוך מודעות לכולם ולהיעזר באנשי מקצוע להקלת תהליך יבוא הרכבים.

כאן בחברת Active Forwarding נשמח לעמוד לרשותכם עם צוות מקצועי ומיומן שיסייע לכם לכל אורך תהליך הייבוא.

ראו גם: ייבוא רכב מגרמניה

תוכן עניינים

התייעצו איתנו
יבואנים? יצואנים? הצוות של Active Forwarding כאן בשבילכם
אקטיב שילוח בע"מ מספקת מעטפת 360. הביורוקרטיה, הבדיקות המקדמיות, ההיערכות ועד להגעת הסחורה.

מאמרים ומדריכים נוספים שעלו לאחרונה

דילוג לתוכן